سؤالات تستي عربي سوم راهنمايي

 

  سؤالات تستي عربي سوم راهنمايي

 

                                      

1- کدام وزن برای کلمه « اِنسِحاب » صحیح است ؟

  الف) اِفتِعال ™             ب) اِنفِعال ™       

  ج) اِستِفعال ™           د) اِفعال ™

2- کدام ترجمه برای جمله

« جاءَت اِبنَۀُ المَلِکِ وَ بِیَدِها مَفاتیحُ السِّجنِ »

الف)آمدپسر پادشاه ودستش کلید زندان بود™

 ب)آمدپسر پادشاه وبه دستش کلیدهای زندان بود ™

  ج)دخترپادشاه آمدودستش کلیدزندان بود ™

  د)دخترپادشاه آمدودرحالیکه به دستش کلیدهای زندان بود ™

3- کدام گزینه ، کلمه هم وزن « مَنظور » است ؟

الف) مَوصول  ™        ب) مَوضِع ™      

    ج) قادِر ™               د) مَنظَر  ™

4- کدام یک از گزینه ها فعل نهی است  ؟        

الف) لا یَعبُرنَ ™        ب) لا تَخرُجانِ ™    

 ج) لا تَسألُ ™           د) لا تَذهَبینَ  ™             

5- فاعل در جمله « نَهَضَ حَمیدٌ لِلصَّلاةِ الیَومَ »کدام گزینه است ؟

الف) نَهَضَ ™          ب) الیومَ ™           

  ج) لِلصَّلاةِ ™             د) حَمید ™

6- ترجمه ی صحیح کلمات « مَلَأ ، باد ، خَدَم ، کار »

  به ترتیب کدام است ؟

الف) پُر کرد ، ریاح ، خدمتکار ، عَمَل ™    

 ب) پادشاه ، رِیح ، خدمتکاران ، اَمَرَ ™   

  ج) بزرگان ، رِیاح ، خدمتکار ، أمر ™   

    د) بزرگان ، رِیح ، خدمتکاران ، اَمر ™

7- در عبارت زیر چند غلط وجود دارد ؟

« یا اِخوَتی : اُشکُرنَ الله عَلَی هذا النِّعمَةِ وَ اَیُّها المُؤمِنة ُ 

  لا تَیأس فی الحَیاةِ »

الف) چهار ™          ب) یک ™              

 ج) سه ™                د) دو  ™

8- در کدام گزینه فعل نفی و نهی به ترتیب آمده است ؟

الف) لاتَنصُر-لاتَنصُرنَ                         ™ ب) لاتَعجَلا-لاتَعجَل  ™

 ج) لاتَترُکنَ-لاتَترُکنَ™                           د) لاتَیأسنَ-لاتَیأس ™

 

9- معادل عربی « نگران نشدی » برای مؤنَّث کدام گزینه است ؟

الف)لاتَقلَقی ™         ب) ما تَلَقتِ ™      

  ج) لا تَقلَقینَ ™          د) مَا تَقلَقُ ™

10- حروف اصلی کدام دسته از کلمات یکسان است ؟

الف) عالِم ، عُلَماء ، عاملون ، عَلیم ™       

  ب) مَقدور ، تَقدیر، قدرة ، قادر ™

 ج) مَحرَم ، مراحَمۀ ، احترام ، تَرحیم  ™    

  د) متکبّر ، تکبیر ، تَکریم ، کرامَة™

 11- ترجمه ی « مادرم ماشینی نداشت » چیست ؟

الف) ماکانَت لِوالِدَتی سَیَّارۀٌ™         ب) لَیسَ لِاُمّی سَیَّارۀٌ  ™           

 ج) مَا کانَ لِوالِدی سَیَّارۀٌ ™           د) لا کانَت لِوالِدَتی سَیَّارۀٌ  ™

12-کدام گزینه از نظر معنی وصیغه جمله

  « اَیُّها الاِخوانُ ! .... العِزَّۀَ والمَجد » را کامل می کند؟  

الف) لا تَذکرُوا ™      ب) مَاتَرَکتُما™

ج) اُطلُبوا ™          د) هُما تَطلُبانِ ™

13) کدام گزینه از نظر معنی با « نَرجِعُ یَرجِعونَ » مناسب است ؟

الف) نَحنُ راجعاتٌ اَنتُم راجِعونَ ™        

  ب) نَحنُ راجِعانِ هُم راجِعونَ ™        

  ج) نَحنُ راجِعٌ هُم راجِعُونَ ™             

  د) نَحنُ راجِعتانِ اَنتُنَّ راجِعاتٌ ™

14- جمله ی « غَضَبَ بِشِدَّۀٍ وَ هَرَبَ فِی الصَباحِ »

   را با کدام کلمه نمی توان استفهامی کرد  ؟

الف)مَن ™       ب) کَیفَ ™       ج) مَتَی ™            د) لِماذا ™

15- در جمله ی « بَعدَ تَنَاوُلِ العِشاء الجَمیعُ ذَهَبُوا لِلنّوم »

   مبتدا کدام گزینه است ؟

الف) بَعدَ ™         ب)بَعدَ تَناولِ™           

 ج)اَلجَمیعُ ™           د) مبتدا ندارد ™

16- کدام کلمه برای جای خالی مناسب است ؟

  « نَحنُ .... ولا خَوفَ عَلینا »

الف) قَویّ™         ب) قَویة ™              

 ج) اَقویاء ™            د) القویّ ™

17- وزن و حروف اصلی و حروف زائد کلمه « غُفران »

  به ترتیب کدام گزینه می باشد ؟

الف)فَعّال  ف غ ر- ان™           ب)فُعلان رف غ  ™            

 ج) فُعُول ف غ ن - ار ™          د) فُعلان غ ف ر ان ™

18- فعل مستقبل « مفرد مؤنَّث مخاطب » از ریشه « جَلَسَ »

    کدام گزینه می باشد ؟

الف)سَوفَ تَجلِسُ ™ ب) سَیَجلِسُ ™        

ج) سَتَجلِسینَ ™      د) سَوفَ تَجلِسنَ ™

19- فعل ماضی منفی و مضارع منفی از ریشه « اَکَلَ »

  به ترتیب کدام گزینه می باشد ؟

الف) لا تأکُلونَ ما تَأکُلونَ ™      ب) ما اَکَلتُم لا تأکُلونَ ™              

  ج) لا اَکَلتُم ما تأکُلونَ ™         د) ما تأکُلونَ لا اَکَلتُم ™

20- فعل امر جمع مذکر مخاطب از ریشه « خَرَجَ __ »

   کدام گزینه می باشد ؟

  الف) اُخرُجوا ™     ب) اِخرِجُوا ™         

  ج) اُخرُجنَ™          د) اِخرِجنَُ ™       

                                                                                                                                                      

                                    موفق و پیروز باشید

سؤالات تستي عربي اول راهنمايي

 

 سؤالات تستي عربي اول راهنمايي  

 

1- کدام کلمه از نظر معنی و مفهوم با کلمات دیگر

 تفاوت دارد ؟

الف) جَبل ™        ب) بَحر ™             

 ج) سَماء ™        د) والِد ™

2- کدام دسته از کلمات زیر پرسشی هستند ؟

الف) ما ، هِیَ ، انتَ ™        ب) ماذا ، مَن ، هوَ ™

ج) هَل ، مَن ، اَینَ ™           د) هَل ، ما، هذه ™

3- کدام کلمه مؤنث است ؟

الف) کتابانِ ™     ب) شجرتانِ ™        

ج) بیت ™           د) مَلک ™

4- کدام اسم اشاره برای جای خالی ( ...............

معلّماتٌ ) مناسب است ؟

الف) هذا ™        ب) هذه ™             

ج) اُولائکَ ™        د) هاتانِ ™

5- جمع مؤنث سالم کلمه ی « عالمونَ » کدام

  است ؟

الف) عالِمتانِ ™   ب) عالماتٌ ™        

ج) عالمة ™           د) عالمینَ  ™

6- جمع مذکر سالم کلمه ی « َصغیر » کدام است ؟

الف) صَغیراتُ ™  ب) صَغیرونَ ™       

ج) صِغارٌ ™         د) صَغیرتَینِ ™

7- کدام کلمه جمع مکسّر است ؟

الف)تلامیذ ™      ب) جِدار ™           

ج) شَجرات ™     د) حَدیقتانِ ™

8- کدام کلمه جمع مکسّر « عِلم » است ؟

الف) عُلوم ™       ب) عالِم ™           

ج) عُلماء ™        د) عِلمانِ ™

9- کدام پاسخ برای سؤال « ما هذه ؟ » مناسب

 است ؟

الف) نعم هذه سَفینة ™  ب) هی سفینة ™   

 ج) هذه سفینة ™      د) السفینة فی البحرِ ™

10- صابراتٌ چه نوع جمعی است ؟

الف) جمع مذکر سالم ™  ب) جمع مؤنث سالم ™ 

 ج) جمع مکسّر ™ د) هیچکدام ™

                                                  

11- کدام کلمه برای جای خالی

  ( ............ هذا کتابٌ ؟) مناسب است ؟

الف) ما™          ب) مَن ™            

ج) تَحتَ ™           د) هَل ™

12- ترجمه ی لغات ( الغابة – غُرفة – طائر )

  به ترتیب کدام است؟

الف) باغ ، اتاق ، پرنده ™ ب) باغ ، اتاق ، هواپیما ™

ج) جنگل ، اتاق ، پرنده ™د) جنگل ،اتاق،هواپیما ™

13) ترجمه ی کلمه ی « باسِقة »

  کدام گزینه است ؟

الف) بزرگ ™    ب) بلند ™          

 ج) قوی و نیرومند ™   د) ناراحت ™

14- الرّجُلُ قَطَعَ الشَّجرَة بـِ ..............

الف) المِفتاح ™  ب) الوَردَة ™         

 ج) الغُصن ™              د) الفَأس ™

15- الفَراشة جمیلة .................

الف) شُکراً ™    ب) لکِن ™          

ج) هذه ™               د) جِدّاً ™

16- اُنظُر اِلی ................ رَجُلَینِ .

الف) هاتانِ ™           ب) هذَینِ ™        

 ج) هاتَینِ ™             د) هذانِ ™

17- الهُدهُد عَلی ..................الشَجرۀ .

الف) غُصن ™    ب) جَنَّة ™            

 ج) غابة ™                  د) هذا ™

18- به معنی جامه است .

الف) إناء ™       ب) ثَوب ™        

ج) کَنز ™               د) لؤلؤ ™

19- ترجمه ی درس هفتم : الدرسُ ...............

الف) السادِس ™  ب) الثامِن ™      

ج) السابِع ™             د) الخامِس ™

20- اسم اشاره به چند پسر دور .

الف) هؤلاء ™     ب) اُولائکَ ™    

ج) هذانِ ™             د) ذلکَ ™       

                                                  

                                                                                                                                         موفق و پیروز باشید

 

بخل

 

  بخل

 

  پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله ) به طواف كعبه

  مشغول بود ، مردي را ديد كه پرده كعبه را گرفته و

  مي گويد : (( خدايا ! به حرمت اين خانه مرا بيامرز ))

  حضرت پرسيد : (( گناهت چيست ؟ ))

  او گفت : (( من مردي ثروتمند هستم . هر وقت فقيري

  به سوي من آيد و چيزي از من مي خواهد ، گويا

   شعله آتشي به من رو مي آورد . ))

  پيامبر صلي الله عليه و آله به او فرمود :

  (( از من دور شو ! و مرا به آتش خود نسوزان . ))

  سپس فرمود : (( اگر تو بين ركن و مقام ( كنار كعبه )

  دو هزار ركعت نماز بگزاري و آن قدر گريه كني كه از

  اشكهايت نهر ها جاري گردد ، ولي با خصلت بخل

  بميري ، اهل دوزخ خواهي بود . ))

 

  جامع السعادات ، علامه نراقي ، ج ۲ ، ص ۱۵۴ .

حدیث 3

 

  دوستي اهلبيت

 

  پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند :

  هر كس دوست داشته باشد كه چون من زندگي

  كند و چون من بميرد و در باغ بهشتي كه پروردگارم

  پرورده ، جاي بگيرد ، بايد بعد از من علي را و دوست

  او را دوست بدارد و به پيشوايان بعد از من اقتدا كند

  كه آنان عترت من هستند و از طينتم آفريده شده اند

  و از درك و دانش برخوردار گرديده اند ، و واي بر آن

  گروه از امت من كه برتري آنان را انكار كنند و

  پيوندشان را با من قطع نمايند ، كه خداوند شفاعت

  مرا شامل حال آنان نخواهد كرد .

 

  (( حلية الاولياء ، ج ۱ ، ص ۸۶ . ))

 

سؤالات تستي عربي دوم راهنمايي

 

سؤلات تستي عربي دوم راهنمايي

                                                   

1- کلمات کدام گزینه به ترتیب ، پرسش و پاسخ زیر راکامل می کند ؟

   « هَل ............... رُمّانٌ ؟ - لا تِلکَ ................... »

 الف) هذه، فراشة ™    ب) هذا ، عِنَب ™   

  ج) تِلکَ، تُفّاح ™    د) ذلکَ ، نَحلة  ™

2- کلمات کدام گزینه به ترتیب جمله ی زیر را کامل می کند ؟

   « ................... الطالِبُ .............. المَدرسةِ»

الف) ذَهَبَت ، مِن ™  ب) خَرَجَ ، مِن ™ 

 ج) ذَهَبَ ، عَلَی ™   د) خَرَجَ ، اِلی ™

3- مؤنث جمله ی « فَرِحَ العالِمُ کَثیراً » کدام گزینه است ؟

الف) فَرِحَ العالِمة کَثیراً  ™             ب) فَرِحَت العالِمُ کَثیراً ™       

 ج) فَرِحَت العالِمة کَثیراً ™             د) فَرِحَ العُلَماءُ کَثیراً  ™

4- کدام جمله در ارتباط با تصویر زیر صحیح است  ؟        

الف) هِیَ قَرَأت الکِتابَ ™      ب) هُوَ کَتَبَ بِالقَلَم ™           

 ج) کَتَبَت  الطالِبة بِالقَلَم ™     د) کَتَبَ  الطالِبة بِالقَلَم  ™             

5- جمله ی صحیح را انتخاب کنید  ؟

 الف) هُما خَرجوا ™   ب) هُنَّ خَرَجا ™  

  ج) هُما خَرَجَتا ™      د) هُم خَرَجنَ ™

6- ترجمه ی  عربی کدام فعل غلط است ؟

الف) ضَلُّوا : گم کردند ™                 ب) جَهَدنَ : تلاش کرد ™   

  ج) اَکَلا : خوردندٌ ™                     د) فَهِمَت : دریافت ™

7- گزینه ی صحیح را انتخاب کنید ................. شَرِبتِ الماءَ .

  الف)اَنتَ ™             ب) الطِفلَة ™       

  ج) هِیَ ™               د) اَیَّتُها الطِفلَة ™

 

8- ترجمه ی کدام گزینه صحیح می باشد ؟

 الف) الکُحول : نمک ™    ب) نائِم : پشیمان ™ 

  ج) اِختِبار : آزمایش™   د) مِلح : الکُل ™

9- گزینه ی صحیح را انتخاب کنید .

    « اَنتُنَّ .............. رِسالَة الرَّئیسِ . »

      الف) فَقَدنَ ™               ب) رَأیتُما ™        

      ج) رَأیتِ ™                د) رَأیتُنَّ ™

10- کدام جمله خطاب به « احسان و حامد » می باشد ؟

الف) اَنتُم ضَحِکتُم ™ ب) هُما ضَحِکَتا ™  ج) اَنتُما ضَحِکتُما ™ د)

اَنتُنَّ ضَحِکتُنَّ ™                                            

11- کدام فعل برای جمله ی « نَعَم ، ............ دَرسَنا »

مناسب است ؟

الف) حَفِظتُم™           ب) کَتَبتُ ™           

 ج) قَرأتُما ™            د) حَفِظنا ™

12- صیغۀ « ضَرَبتُنَّ » کدام گزینه است ؟

الف) جمع مذکر مخاطب ™                  ب) جمع مؤنث مخاطب ™

ج) جمع مؤنث غایب ™                       د) جمع مذکر غایب ™

13) فعل مضارعی که در جمله ی

« المرأۀُ الصّالحة.............. صالحاً » به کار می رود کدام است ؟

الف) یَعمَلُ ™          ب) عَمِلَت ™          

 ج) تَعمَلُ ™            د) عَمِلَ™

14- کدام فعل مضارع و از صیغه ی « مفرد مذکر غایب » می باشد ؟

الف)تَلعَبُ ™          ب) لَعِبَت ™           

  ج) یَلعَبُ ™        د) لَعِبَ ™

15- در جمله ی مقابل کلمه ی غلط واصلاح شده ی آن کدامند؟

« المؤمنُ تَشکُرُ رَبَّها دائماً »

الف) المؤمن> المؤمنینَ ™   ب)تَشکُرُ> یَشکُرُ™  

 ج)ها > هـ ™   د) المؤمنُ > المؤمنۀ ™

16- علامت صیغه ی « جمع مذکر مخاطب » فعل ماضی کدام یک از گزینه هاست ؟

الف) تُنَّ ™            ب) وا ™              

 ج) تُما ™             د) تُم ™

17- کدام فعل همراه با ضمیر « هُما » به کار نمی رود ؟

الف) لَعِبَتا ™    ب)یَلعَبونَ ™         

  ج) تَلعَبانِ ™          د) یَلعبانِ ™

18- فعل مناسب برای جمله ی مقابل کدام است ؟

« هؤلاءِ ...... رَبَّهُم عَلَی نِعَمِهِ »

الف)یَشکُرانِ ™     ب) شَکَرنَ ™          

  ج) یَشکُرونَ ™    د) یَشکُرنَ ™

 

19- ضمیر را برای جمله ی روبرو انتخاب کنید .

«........... تَسمَعینَ کلام المُعلِّمَة

الف) هِیَ ™       ب) أنتَ ™         

  ج) هُوَ ™       د) أنتِ ™

20- کدام فعل صیغۀ « مفرد مؤنّث مخاطب » در مضارع است ؟

الف) نَصَرتِ ™               ب) تَنصُرینَ ™   

  ج) نَصَرتَ ™                د) تَنصُرُ ™       

                                                                                                                                                                                       ˜ موفق و پیروز باشید

 

فعالیت های پرورشی 91-90

 

  فعالیت های پرورشی

  مسابقه ویژه از قربان تا غدیر

 

1 . پیامبری که به بت شکن معروف است .

    الف : نوح ( ع ) ™       ب : ابراهیم ( ع ) ™   

    ج : موسی (    ) ™      د : عیسی ( ع ) ™

2. سوره ای که نام یک فلز است .     

         الف : جاثیه ™             ب : زخرف ™          

          ج : حدید ™             د : تین ™

3. تعداد دربهای بهشت است .              

         الف : 8 درب ™          ب : 7 درب ™   

          ج : 10 درب ™        د : 5 درب ™ 

4. پیامبری که لقب دوست خدا را داشت .  

         الف : موسی ( ع ) ™    ب : عیسی ( ع ) ™      

         ج : ابراهیم ( ع ) ™   د : آدم ( ع ) ™ 

5. آیه الکرسی را در این سوره بیابیم .      

         الف : سوره نساء ™      ب : سوره بقره ™     

        ج : سوره مائده ™     د : سوره انعام ™

6. اولین قبله مسلمین جهان است .          

      الف : بیت المقدس ™   ب : مسجد الحرام ™   

      ج : کعبه ™             د : مکه ™

7. محل ظهور حضرت مهدی (عج ) است .

         الف : سامراء ™           ب : مکه ™      

         ج : مدینه ™            د : مسجد جمکران ™

8. کلمه کعبه چند بار در قرآن آمده .      

          الف : 2 بار  ™           ب : 4 بار ™      

           ج : 1 بار ™            د : 3 بار ™

9. در کدام سوره از قرآن حضرت ابراهیم ( ع ) با لقب خلیل

   معرفی شده است .

          الف : آل عمران 72 ™  ب : اعراف 123 ™     

          ج : نساء 125 ™      د : انعام 75 ™

10. چند آیه در شأن حضرت علی ( ع ) نازل شده است .

          الف : 100 آیه ™        ب : 200 آیه ™       

          ج : 300 آیه ™        د : 400 آیه ™

 

11. آخرین حج پیامبر اکرم ( ص ) چه نام دارد ؟

      الف : حجة الوداع ™     ب : حجة الکمال ™   

      ج : حجة البلاغ ™              د : همه موارد ™

12. در آخرین حج پیامبر اکرم ( ص ) چه واقعه مهمی اتفاق

    افتاده است ؟              

     الف : تعداد زیادی به حج آمده بودند  ™             

     ب : معرفی حضرت علی (ع) به جانشینی پیامبر (ص) ™

     ج : دین اسلام به کمال رسیده و تمام شده است ™  

     د : گزینه « ب و ج » صحیح است ™

13. کدام حدیث در آخرین حج پیامبر ( ص ) به جدایی ناپذیری

    قرآن و عترت اشاره نموده است ؟

    الف : حدیث کسا ء ™    ب : حدیث ثقلین  ™        

    ج : حدبث منزلت ™          د : حدیث غدیر ™ 

14. آخرین حج پیامبر در چه سالی بود  ؟      

    الف : نهم بعثت™         ب : دهم بعثت ™       

     ج : دهم هجرت ™            د : نهم هجرت  ™

15. کلام نورانی « اولین خانه که برای مکان عبادت خلق  بنا شد

    ، همان خانه مکه است» در چه سوره ایی آمده است ؟

 الف : بقره 142 ™         ب : آل عمران 96 ™        

   ج : آل عمران 85 ™          د : مائده 88 ™  

16. آیه « اِنَّ الصَّفا وَالمَروَةَ مِن شَعائِرِالله فَمَن حَجَّ البَیتَ...» در کدام سوره

    آمده است ؟

    الف : آل عمران 144 ™    ب : انعام 161 ™             

    ج : اعراف 128 ™            د : بقره 158 ™

17. آیه « یا ایّها الرسول بَلّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک » در کدام سوره آمده

    است ؟

     الف : مائده 3 ™            ب : نور 58 ™               

     ج : مائده 67 ™               د : احزاب 28 ™

18. عبارت « هرکس پیامبر ( ص ) مولای اوست ، علی ( ع ) نیز

    مولای او خواهد بود . » مربوط به چیست ؟      

   الف : حدیث غدیر  ™   ب : امامت علی ( ع ) ™   

    ج : جانشینی علی ( ع ) ™  د : همه موارد  ™

 

   همکاران محترم پرورشی و دانش آموزان عزیز  برای یافتن

   پاسخ صحیح این مسابقه به ادامه مطلب مراجعه نمائید .

ادامه نوشته

مهدویت

 

 مهدویت :

 

 تولد امام زمان (عليه السلام)

دوازدهمين پيشواي معصوم (ع)، حضرت حجة بن الحسن المهدي

 امام زمان (عج)، در نيمه شعبان سال 255 هجري در شهر

سامّراء ديده به جهان گشود. او همنام پيامبر اسلام(ص) و هم

كنيه آن حضرت (ابوالقاسم) است. پدر بزرگوارش، پيشواي

يازدهم، حضرت امام حسن عسكري ع و مادرش بانوي گرامي،

«نرجس» است كه به نام ريحانه،سوسن، صفيل نيز از او ياد

شده است. نرجس خاتون از نظر فضيلت و معنويت تا آن حد والا

بود كه «حكيم» خواهر امام هادي ع كه خود ازبانوان عاليقدر

خاندان امامت بود، او را سر آمد و سرور خاندان خويش و

 خود را خدمتگزار او ميناميد.


امام زمان (عليه السلام) در چه شرايطي و چگونه متولد

شدند؟

شرايط زمان تولد امام زمان (عليه السلام) شرايط عادي نبود، زيرا

 طبق روايات منقول از پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم)

 مهدي آل محمد (عليه السلام)ـ آن كه ستمگران را نابود و زمين

 را پر از عدل و دادمي كند ـ فرزند امام حسن عسكري (عليه

السلام) است. از اين رو دستگاه خلافت عباسي امام حسن

عسكري (عليه السلام) را در شهرسامرا تحت نظر داشت، و

منتظر بود تا اگر فرزندي از ايشان به دنيا آيد،او را بكشد، همان

گونه كه فرعون، در كمين بود تا اگر حضرت موسي (عليه السلام)

 به دنيا آيد، او را به قتل برساند. در اين شرايط خفقان وغير

 عادي، حضرت مهدي (عليه السلام) مخفيانه به دنيا آمدند.


جريان تولد حضرت را حكيمه خاتون، دختر امام جواد (عليه

 السلام) و عمه ي امام حسن عسكري (عليه السلام) اين گونه

 بازگو كرده است:

«ابو محمد امام حسن عسكري (عليه السلام)شخصي را دنبال

 من فرستاد كه امشب ـ شب نيمه ي شعبان ـ براي افطار نزد ما

 بيا، زيرا خداوند امشب حجتش را آشكار مي كند. پرسيدم اين

مولود از چه كسي است؟ حضرت فرمود: از نرجس خاتون. عرض

 كردم: من در نرجس خاتون آثار بارداري نمي بينم حضرت فرمود:

موضوع همين است كه گفتم. من در حالي كه نشسته بودم،

نرجس آمد و كفش مرا از پايم بيرون آورد

 و فرمود: بانوي من حالتان چطور است؟ گفتم: تو بانوي من و

خانواده ام هستي. او از سخن من تعجب كرد و ناراحت شد و

فرمود: اين چه سخني است؟ گفتم: خداوند در اين شب به تو

فرزندي عطا مي كند كه سرور و آقاي دنيا و آخرت خواهد شد.

نرجس خاتون از اين سخن من خجالت كشيد.


بعد از افطار و نماز عشا به بستر رفتم. چون پاسي از نيمه ي

 شب گذشت، برخاستم و نماز شب را به جا آوردم، بعداز تعقيب

 نماز به خواب رفتم و دوباره بيدار شدم. در اين هنگام، نرجس نيز

 بيدار شد و نماز شب را به جا آورد. سپس از اتاق بيرون رفتم، تا

 از طلوع فجر باخبر شوم; ديدم فجر اول طلوع كرده و نرجس در

 خواب است. در اين حال، به ذهنم خطور كرد كه چرا حجت خدا

 آشكار نشد؟! نزديك بود شكي در دلم ايجاد شود كه ناگهان

 حضرت امام حسن عسكري (عليه السلام) از اتاق مجاور صدا

 زدند: اي عمه! شتاب مكن كه موعود نزديك است. من مشغول

 خواندن سوره «الم سجده» و «يس» شدم. در اين هنگام

ناگهان نرجس خاتون با ناراحتي از خواب بيدار شد. من او را به

 سينه چسباندم و نام خدا را بر زبان جاري كردم. امام حسن

عسكري (عليه السلام) فرمود: سوره ي قدر را برايش بخوان. آن

 سوره را خواندم و از نرجس پرسيدم: حالت چطور است؟ گفت:

 آنچه مولايت فرموده بود ظاهر شد. من دوباره سوره ي قدر را

 خواندم. كودك نيز در شكم مادر، همراه من سوره ي قدر را خواند

 كه من ترسيدم. در اين هنگام پرده ي نوري ميان من و او كشيده

 شد، ناگاه متوجه شدم كودك ولادت يافته است. چون جامه را از

 روي نرجس برداشتم، آن مولود سر به سجده گذاشته و مشغول

  ذكر خدا بود. هنگامي كه او را برگرفتم، ديدم پاك و پاكيزه است.

 در اين موقع حضرت امام حسن عسكري (عليه السلام) صدا

 زدند: عمه! فرزندم را نزد من بياور. وقتي نوزاد را نزد حضرت

 بردم، وي را در آغوش گرفت، و بر دست و چشم كودك دست

 كشيد و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و

 فرمود: فرزندم! سخن بگو! پس آن طفل گفت:


«
اشهد انّ لا اله الا الله و اشهد انّ محمداً رسول الله »


 
پس از آن به امامت اميرالمؤمنين (عليه السلام) و ساير امامان

 معصوم (عليهم السلام) شهادت داد و چون به نام خود رسيد

 فرمود:


«
اللهم انجزلي وعدي و اتمم لي امري و ثبت و طأتي

  واملاء الارض بي عدلا و قسطاً »


 
« پروردگارا! وعده ي مرا قطعي گردان و امر مرا به اتمام رسان،

  و مرا ثابت قدم بدار، و زمين را به وسيله ي من از عدل و داد پر

  كن.»


در روايت ديگري آمده است: چون حضرت مهدي (عليه السلام)

 متولّد شد، نوري از او ساطع گرديد كه به آفاق آسمان پهن شد،

 و مرغان سفيد را ديدم كه از آسمان به زير مي آمدند و بال هاي

 خود را بر سر و روي و بدن آن حضرت مي ماليدند و پرواز مي

 كردند. پس امام حسن عسكري (عليه السلام) مرا آواز داد كه

 اي عمه! فرزند را برگير و نزد من بياور، چون برگرفتم، او را ختنه

 كرده و ناف بريده و پاك و پاكيزه يافتم و بر ذراع راستش نوشته

  شده بود:


«جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقاً»


 بحارالانوار، ج 51، ص 19، منتهي الامال، ج 2، ص 285،

 غيبت شيخ طوسي ص 141.

حديث 2

 

 

امام علی  علیه السلام فرمود :

 «  اَ لشَرُّ کامِنٌ فی طبیعَةِ کُلِّ أحدٍ فَإن غَلَبَهُ صاحِبُهُ بَطَنَ وَ

  إن لَم یَغلِبهُ ظَهَرَ »

 بدی در طبیعت  هر کسی نهان است  . اگر شخص بر طبیعت 

 غالب  آید ، همچنان در ضمیر ناخود  آگاه  او مخفی می ماند ، و

 اگر غالب  نیاید ، همچون  منبع سوزان آتش فشانی ، سرانجام

 دهان باز می کند و محیط خود را  به تباهی و ویرانی می

 کشاند .           

   «  غررالحکم  ( فهرست ) ، ص   127  »

               

 اسلام و حقوق کودک ،ویرایش دوم ،

 دکتر احمد بهشتي صفحه ۱۲۸                                                                                                                         

 

حديث

 

 

  انواع دوستان :

  دین مبین اسلام دوستان را به سه دسته تقسیم می کنند که

  عبارتند از :

  یک دسته از دوستان مانند خوراک برای انسان مورد نیاز است

  و آن دوست عاقل است .

  دسته دوم دوستانی یا دوستی که همچون درد گریبانگیر آدمی

  است

  و آن دوست احمق است .

  دسته سوم همچون دوای درد است و آن شخص نیک اندیش

  و خردمند است  .

                    تحف العقول  ، امام صادق ( عليه السلام )

نکته های گرانتر از طلا 2

 

نکته های گرانتر از طلا ۲

 

  اگر با خودت قرار گذاشتی هفته ای دو ساعت روی

 فلان درس وقت بگذاری ، به هیچ وجه این قول و قرار

 باخودت را زیر پا نگذار  . 

( آموزش کتابخوانی برای دانش آموزان)

 

   

   برای جلوگیری از بروز نگرانی : کارها را به ترتیب

  اهمیتی که از نظر  شما دارند انجام دهید .

  ( آئين زندگي ديل كارنگي ص ۲۹۸ )

 

 

  لیمو شیرین ، سرگیجه را برطرف می نماید و چنانچه

  لیمو شیرین با کمی عسل خورده شود دلهره و

  شورزدگی دل را بر طرف می کند  .

  ( اعجاز مركبات ، علي جمشيدي ص ۳۴                                                                                                           

                                                                                                      

 

نكته هاي گرانتر از طلا

 

نكته هاي گرانتر از طلا

 

     انواع دوستان 

 دین مبین اسلام دوستان را به سه دسته تقسیم می کنند که

  عبارتند از :

1 - یک دسته از دوستان مانند خوراک برای انسان موردنیاز است

   و آن دوست عاقل است .

2- دسته دوم دوستانی یا دوستی  که همچون درد گریبانگیر

 آدمی است و آن دوست احمق است .

3- دسته سوم همچون دوای درد است و آن شخص نیک اندیش

  و خردمند است  .

 تحف العقول، امام صادق ( ع )

                                                                                                                                                                                 

 

برگي از يك نوشته

 

برگی از یک نوشته

وقتی یک سخنران در فکر و ذهن خود انگیزه ای درونی برای

صحبت کردن داشته باشد به اعتماد به نفس خود تقریباً ایمان

می آورد  . نطقی که به خوبی  تدارک  یافته باشد نه دهم  کل

کار است .

سعی نکنید که بنشینید و در عرض   سی  دقیقه  یک نطق را

آماده کنید . تهیه کردن یک  نطق مانند آشپزی نیست   که   هر

وقت بخواهید  یکنوع  غذا تهیه کنید .  موضوع خود را اوایل هفته

انتخاب کنید و گاه و بیگاه  به آن بیندیشید ، چه در خواب باشید

چه در بیداری  . دربارۀ  آن با دوستانتان صحبت کنید و  از آن  به

عنوان موضوعی برای بحث  استفاده کنید .

 تمام   سؤالات  احتمالی در مورد آن   موضوع  را از خودتان

بپرسید  .  تمام   افکار و مطالبی را که به نظرتان می رسد  روی

 کاغذ بنویسید و این کار را تکرار    کنید . نظرات ، پیشنهادات و

 

 مثالها در مواقع گوناگون به فکر شما خواهد آمد  مثلاً موقعی که

 حمام می کنید ، وقتی که با ماشین خود به سمت مرکز شهر

 می روید یا هنگامی که منتظر شام نشسته اید .

 این روش  لینکلن  و تقریباً تمام سخنرانان موفق بوده

 است  .                                                                                                                                                                                                                                                                                         «   آئین سخنرانی  - دیل کارنگی   ، ص  :  69   »

 

سخني با والدين 3

 

چه کنیم بچه ها به حرفمان گوش کنند ؟

توصیه هایی برای والدینی که از دست بچه ها به ستوه آمده اند .

وقتی روی کتاب های کف اتاق خواب پسر ده ساله ام لیز

خوردم فهمیدم که باید کاری کرد . آن طور هم نبود که من و

همسرم قبلاً تلاش نکرده باشیم ، تهدیدها و خواهش های

 ما فقط به طور موقتی مشکل را حل می کرد و کتاب ها

همیشه کف اتاق پراکنده بود . فکری به ذهنم خطور کرد که

 ازروش منظمی که درکتاب فروشی ها به کار برده می

شود ، استفاده کنم .

 

برای پسرم قفسه هائی خریدم ، سپس به کمک هم کتاب

ها و دیگر وسایل او را در قفسه ها جای دادیم ومرتب

کردیم . دیگر نه من نق می زدم و نه او اتاق در هم بر همی

 داشت .

بنابراین شما چه چیزی باید به فرزندانتان بگوئید تا کاری را

که می خواهید انجام دهند ؟ راه حل های زیر با استفاده از

تجربه های والدین که مربوط به پنج مشکل عمومی است

باید حس همکاری و مسؤلیت پذیری و مرتب بودن فرزندان را

 برانگیزد مهارت هائی که یک عمر به درد آنان می خورد .

 

وقتی فرزندتان دسته گلی به آب داده است . به جای اینکه

بگوئید ای دست و پا چلفتی !

بگوئید : ببینم ، برای حل این مشکل چی لازم داری ؟

جین نلسون روانشناس خانواده می گوید : این که والدین

چگونه با اشتباهات کوچک فرزندان کنار می آیند ، از ریختن

شیر گرفته تا شکستن اسباب بازی ، می تواند منجر به

دوستی و اعتماد بین آنها و فرزندانشان شود یا سبب فاصله

 و خصومت گردد.

گاهی فرزندانتان کارهائی می کنند که شما باید تحمل کنید

، البته خیلی سخت است ولی برخورد خشونت آمیز به آنها

 یاد نمی دهد چگونه رفتارشان را تصحیح کنند . اگر با  فریاد

 بگوئید : فوراً آن را تمیز کن . عمل تمیز کردن را نمی شنوند

 ، بلکه بیشتر لحن تنبیه شما را تماشا می کنند .

 

نحوه برخورد فرزندتان با راه حل انتخابی شما مهم است .

متوجــــــه باشید که هیچ  سرزنشی در کار نباشد ، فقط به

 طور ساده بیان موقعیتی باشد که نیازمند اصلاح است .

اتاق درهم و برهم فرزندتان شما را ناراحت می کند. به جای

 اینکه بگوئید اتاقت را مرتب کن،وگرنه... !

بگوئید یا الآن مرتب کن یا ده دقیقه بعد انتخاب با خودت

است .

والدین اغلب به استفاده از تهدیدهای تو خالی روی می

آورند که تأثیر چندانی بر بچه ها ندارد . نتیجه چیست ؟ به

نظر می رسد نتیجه این نوع برخورد افزایش کشمکش است

 که می تواند به سرعت شدت یابد .

 

از تهدید اجتناب ورزید .

سعی کنید که همیشه بر وجه مثبت کار تأکید کنید . مثلاً

بگوئید اگر اسباب بازی ها و لباسهایت منظم باشد اتاقت

خیلی قشنگ می شود . و یا دادن انتخاب محدودی به

فرزندانتان در مورد زمان انجام این کار، در واقع از برخورد و

درگیری با او پرهیز می کند.

او نمی خواهد از رختخواب بیرون بیاید . به جای اینکه بگوئید

 پاشو ! این آخرین دفعه است که صدایت می کنم بگوئید :

صبح بخیر . ساعت هفت است است ، الآن باید چه کار کنی

 ؟ به عنوان والدین ، ما اغلب در قبال فرزندانمان مسؤلیت

زیادی به عهده می گیریم ، بنابراین تعجبی نداردکه آنها مدت

 زیادی در تخت خواب منتظر بمانند تا به آنهاگفته شود ، بلند

شوند . فرزندان به طور تجربی می دانند که ما آنها را با ناز و

 نوازش بیدار می کنیم و نمی گذاریم دیرشان شود .

 

نلسون می گوید : نق زدن ، به فرزندان یاد نمی دهد که

چگونه مسؤلیت پذیر باشند . در تعطیلی آخر هفته در مورد

راه هائی که سبب می شود صبح زیبا همچنان زیبا بماند ،

صحبت کنید. به عنوان مثال او می تواند شبِ قبل

لباسهایش را آماده کند وکیفش را ببندد .

 

یک ساعت بخرید و نحوۀ تنظیم آن را به او یاد بدهید . تصمیم

 بگیرید  در مقابل کاری که می خواهید فرزندتان انجام دهد ،

 چه خواهید کرد ؟ مثلاً برایش توضیح دهید که اگر از

سرویس مدرســـه جا بماند ، او را با ماشین خود نخواهید

 رساند . البته این تهدید موقعی عاقلانه است که فرزندتان

بتواند پیاده یا با وسایل نقلیه عمومی به مدرسه برود .

بر سر حرفتان بمانید :

او باید مسئله دیر رفتن به مدرسه را حل کند یا این که

جوابگوی علت دیرکردش به اولیاء مدرسه باشد .

 

او باز هم می خواهد در انجام تکلیف به او کمک کنید . به

جای این که بگوئید : تو خیلی تنبلی ! باید بیشتر تلاش کنی .

بگوئید : کار ، کار توست ، مطمئنم که می توانی آن را انجام

بدهی .

هنگام شب در اکثر خانه ها برای انجام تکالیف درگیری وجود

دارد . بعضی مواقع فرزندان کُند هستند . کمک کردن بیش از

حد به بچه ها سبب عدم پیشرفت او می شود .

توپ را در زمین فرزندانتان بیندازید . اول به او بگوئید که به

توانائیهای او ایمان دارید ، هفته گذشته مسئله سختی را

حل کردی ، سپس مقررات مشخصی برای مطالعه وضع کنید

و یک مکان آرام برای مطالعه ایجاد نمائید که دور از سر

وصدای اطفال و تلوزیون باشد . ضمناً خودتان هم به مطالعه

بپردازید ، نه اینکه جلوی تلوزیون بنشینید و به او بگوئید شما

مطالعه کُن ! وقتی فرزند شما مشغول انجام تکالیفش است ،

نزدیک او نروید . این کار اورا خیلی وابسته خواهد کرد . البته

چنانچه در مورد چیزی مشکل دارد یا مردد است ، خوب است

که همان را توضیح دهید و بعد از او دور شوید . نحوۀ برخورد

فرزندتان با راه حل انتخابی شما مهم است . متوجه باشید

که هیچ سرزنشی در کار نباشد ، فقط به طور ساده بیان

موقعیتی باشد که نیازمند اصلاح است . هرگز تکالیف او را

انجام ندهید این کار مانع پیشرفت او می شود ، چرا که

فرزندتان چیزی یاد نمی گیرد . راه حلش این است که تکالیف

را به صورت کاری عادی و روزمره در آورید نه اینکه مسئله ای

باشد که هر روز در موردش کشمکش داشته باشید .

 

 او هیچ کاری در خانه انجام نمی دهد . به جای اینکه بگوئید :

کی می خواهی یادبگیری که در مورد کارهای خانه احساس

مسؤلیت کنی ؟ بگوئید تا میز چیده نشود نمی توانم شام را  

 

 

بکشم . درگیر و شریک کردن بچه ها در کارهای خانه

همیشه مشکل است . این کار را با وضع مقررات مشخصی

درمورد اینکه چه کسی ، چه کاری را چه موقعی می بایست

انجام دهد شروع کنید . از بچه ها بخواهید که در طرح یک

جدول به شما کمک کنند . وقتی کاری به طور کامل اجرا

نمی شود ، با ربط دادن نتایج به رفتار بد، درسی به آنها

بیاموزید.

والدین پرمشغله اغلب مانند گروهبان آموزشی عمل می کنند

، که فقط در طول روز به افراد آموزش می دهند ، این روش نه

تنها بی اثر است بلکه والدین و فرزندان را عصبانی و آزرده

خاطر می کند .

 

برای نمونه تا زمانی که میز چیده نشود از دادن شام امتناع

کنید . در این مورد قاطع باشید ؛ حتی اگر فرزندتان گرسنه به

رختخواب برود . در مورد لباسهای کثیف نیز همین گونه برخورد

کنید .

سر فرزندتان داد نزنید که لباسهایش را از کف اتاق جمع کند ،

بلکه فقط لباس هائی را بشوئید که در سبد رختشوئی

است . موقعی که فرزندتان می خواهد لباس مورد علاقه اش

را بپوشد ولی می بیند که شسته نیست ، یاد می گیرد که

از قبل به فکرش باشد . انتظار داشته باشید که کارها برای

اینکه بهتر شوند ، اول بدتر می شوند . اما در دراز مدت تلاش

بیشتر برای درگیر کردن فرزندان در یافتن راه حل مشکلات ،

هزینه ناچیزی است که برای پرورش فرزندانی مسئولیت

شناس و با انگیزه می پردازید .

 

منبع : .aspx 1502- http://www.mohsenazizi.blogfa.com/post  

روزنامه ی نگاه به رویدادهای آموزش و پرورش هفته ی سوم – بهمن 1387 –

شماره ی 376  صفحه 10

 

 

 

 

 

 

درس چهارم عربي سال سوم راهنمايي

 

قواعد  درس چهارم

  

  ( فعل اَمر )

 صيغه هاي ( مفرد مخاطب ) ( ۷ و ۱۰ )

  اَمر به معنی دستور و فرمان دادن است .

  چگونه فعل امر حاضِر بسازیم ؟

 ۱. حذف حرف مضارع ( ت ) از اول فعل مضارع ( صیغه مخاطب )

 ۲. جایگزین نمودن حرف ( ا ) بجای حرف حذف شده .

 ۳. حرکت گذاری ( ا ) با توجه به حرکت عین الفعل مضارع

  عین الفعل ، یعنی حرف دوم ریشه . بهتر بگویم حرف دوم فعل چیست

  فـ عـ ل .

  نکته : اگرحرف دوم ریشه    ُ   باشد ، حرکت  ُ  را به ( ا )

  می دهیم  ، می شود : اُ

  و چنانچه  َ یا  ِ باشد ، حرکت  ِ را به ( ا ) می دهیم ، می شوداِ

  ۴. حذف حرف ( ن ) از آخر فعل مضارع ، بجُز صیغه جمع مؤنث

    مخاطب ( صیغه دوازدهم ) . ( مجزوم ساختن )

    ساکن شدن علامت  ُ ضمه در آخر فعل مضارع . ( مجزوم ساختن )

    به مثالهای زیر دقت کنید :

 

  تَذهَبُ۱.  ذهَبُ   ۲ . اذهَبُ  ۳. اِذهَبُ ۴ . اِذهَب

  تَکتُبينَ = ۱. کتُبينَ ۲. اکتُبينَ  ۳. اُکتُبينَ   ۴. اُکتُبي

 

  همانطور که در مثالهای فوق مشاهده می کنید چهار مرحله ای  را که

  توضیح دادم ، به ترتیب شماره کامل شده است . و شماره ۴ فعل امر

 فعل مورد نظر است .  

سخني با والدين 2

 

سُخنی با والدین

 

ارج نهادن به زحمات فرزندان در امور درسی و یا کاری در

مدرسه و منزل ، از مهمترین عوامل رشد اعتماد به نفس

 آنان به حساب می آید . در واقع ، تقدیر از سعی وتلاش

 فرد در موارد خاص از مهمترین عوامل هدایت او به 

 موقعیت مناسب و مورد علاقۀ او خواهد بود .

آنچه معلمان و مربیان باید بدانند ، رضا فرهادیان   ، 

ص 71   ، نکته ی   93

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

سخني با والدين

 

 

سُخنی با والدین

 

لجبازی نوجوانان اغلب مواقعی صورت می پذیرد که آنان

 مورد بی مهری و نا مهربانی بیش از حد و سختگیریهای

نا معقول پدر و مادر قرار گیرند ، در چنین شرایطی

لجبازی  به عنوان عکس العمل دفاعی در برابر جریان

نامعقول رفتار والدین ظاهر می گردد .

آنچه معلمان و مربیان باید بدانند ، رضا فرهادیان   ، 

 ص۸۰   ، نکته ی   124

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

درس پنجم عربي سال سوم راهنمايي

 

    قواعد  درس پنجم

  

 ادامه ي ( فعل اَمر )

 صيغه هاي ( مثني و جمع مخاطب ) ( ۱۱،۸ و ۹ ،۱۲ )

  اَمر به معنی دستور و فرمان دادن است .

  چگونه فعل امر حاضِر بسازیم ؟

 ۱. حذف حرف مضارع ( ت ) از اول فعل مضارع ( صیغه مخاطب )

 ۲. جایگزین نمودن حرف ( ا ) بجای حرف حذف شده .

 ۳. حرکت گذاری ( ا ) با توجه به حرکت عین الفعل مضارع

  عین الفعل ، یعنی حرف دوم ریشه . بهتر بگویم حرف دوم فعل چیست

  فـ عـ ل .

  نکته : اگرحرف دوم ریشه    ُ   باشد ، حرکت  ُ  را به ( ا )

  می دهیم  ، می شود : اُ

  و چنانچه  َ یا  ِ باشد ، حرکت  ِ را به ( ا ) می دهیم ، می شوداِ

  ۴. حذف حرف ( ن ) از آخر فعل مضارع ، بجُز صیغه جمع مؤنث

    مخاطب ( صیغه دوازدهم ) . ( مجزوم ساختن )

    ساکن شدن علامت  ُ ضمه در آخر فعل مضارع . ( مجزوم ساختن )

    به مثالهای زیر دقت کنید :

 

  تَذهَبان ِ =  ۱.  ذهَبان ِ ۲. اذهَبان ِ  ۳. اِذهَبان ِ  ۴ . اِذهَبا

  تَکتُبونَ = ۱. کتُبونَ ۲. اکتُبونَ  ۳. اُکتُبونَ   ۴. اُکتُبوا

  تَجلِسنَ  = ۱. جلِسنَ ۲. اجلِسنَ  ۳. اِجلِسنَ   ۴. اِجلِسنَ

  همانطور که در مثالهای فوق مشاهده می کنید چهار مرحله ای  را که

  توضیح دادم ، به ترتیب شماره کامل شده است . و شماره ۴ فعل امر

 فعل مورد نظر است .  

درس ششم عربی سال دوم راهنمایی

 

 

    قواعد درس ششم

  دانش آموزان عزیز در این درس با صیغه های زیر از فعل ماضی

   آشنا می شویم :

  - صیغه ۱۳  ( متکلم وَحده )

  - صیغه ۱۴ ( متکلم مَعَ الغَیر )

   دوستان عزیز تا الآن با ۱۲ صیغه از۱۴ صیغه  فعل ماضی  آشنا

   شدید . هم اکنون با ۲ صیغه آخر فعل ماضی آشنا می شویم .

  باتوجه به توضیحات جلسات قبل فهمیدیم که از ۱۴ صیغه فعل ماضی:

  ۶ صیغه غایب است ، ۶ صیغه مخاطب یا همان حاضر است

   و ۲ صیغه متکلم  نامیده می شود .

  

   مُتَکلِم یعنی چه ؟

   در زبان عربی ؛ یعنی کسی که درباره خودش بگوید ، (  مثلاً :

   من رفتم ، من نوشتم ، ما رفتیم ، ما نوشتیم و... )

 

   یادمان باشد ٪

   - در صیغه های غایب درباره کسی می گوئیم .

   - در صیغه های مخاطب به کسی می گوئیم .

   - در صیغه های متکلم درباره خودمان می گوئیم .

    صیغه ۱۳ : ( مُتَکلِم وَحده ) = گوینده یک نفره .

    من رفتم ، من نوشتم ، من بازگشتم

  

  علامت این صیغه تُ است که به آخر ریشه یا همان صیغه اول اضافه

  می شود . مانند :

  صیغه اول + تُ = ( صیغه سیزدهم)

  ذَهَبَ + تُ = ذَهَبتُ

  ذَهَبتُ یعنی : رفتم  .   ( صیغه سیزدهم )

  ضمیر این صیغه : اَنا می باشد . یعنی ( مَن)

 

  صیغه سیزدهم با ضمیر آن می شود

  اَنا ذَهَبتُ

  یعنی : من رفتم .

  اگر یادتان باشد در جلسات قبل ، ازاسمی  درکنارفعل غایب یا فعل

  مخاطب استفاده می کردیم مانند ( الطالبُ ) در غایب و ( ایُّهاالطالبُ )

   درمخاطب  و آن زمانی بود که ضمیر قبل از فعل استفاده نمی شد و

   ما  ازخود اسم استفاده می کردیم .

   در مورد متکلِم باید یاد آوری کنم  ، معمولاً فقط از خود ضمیر

   استفاده می شود . 

  بنابراین ، مطابق توضیحات عربی سال دوم راهنمایی در مورد متکلِم

  به همین ضمیر و فعل آن بسنده می کنیم .

 

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲هما ذَهَبا ۳هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴    هی  ذَهَبَت ۵ هُما ذَهَبَتا ۶ هُنَّ ذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷  اَنتَ ذَهَبتَ ۸ اَنتُما ذَهَبتُما ۹ اَنتُم ذَهَبتُم
مخاطب مؤنث ۱۰ اَنتِ ذَهَبتِ ۱۱اَنتُماذَهَبتُما ۱۲ اَنتُنَّ ذَهَبتُنَّ
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ اَنا ذَهَبتُ * ۱۴ ***

  

    صیغه ۱۴ : ( مُتَکلِم مَعَ الغَیر ) = گوینده گان دو یا چند نفره .

    ما رفتیم ، ما نوشتیم ، ما بازگشتیم

  

  علامت این صیغه نا است که به آخر ریشه یا همان صیغه اول اضافه

  می شود . مانند :

  صیغه اول + نا = ( صیغه چهاردهم)

  ذَهَبَ + نا = ذَهَبنا

  ذَهَبنا یعنی : رفتیم  .   ( صیغه چهاردهم )

  ضمیر این صیغه : نَحنُ می باشد . یعنی ( ما)

 

  صیغه چهاردهم فعل ماضی با ضمیر آن می شود :

   نَحنُ ذَهَبنا

   یعنی : ما رفتیم .

 

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲هما ذَهَبا ۳هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴     هی  ذَهَبَت ۵ هما ذَهَبَتا ۶هُنَّ ذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷  اَنتَ ذَهَبتَ ۸ اَنتُما ذَهَبتُما ۹ اَنتُم ذَهَبتُم
مخاطب مؤنث  ۱۰ اَنتِ ذَهَبتِ ۱۱ اَنتُما ذَهَبتُما ۱۲ اَنتُنَّ ذَهَبتُنَّ
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ اَنا ذَهَبتُ ۱۴ نَحنُ ذَهَبنا * ***

 

  توجه : ما از صیغه متکلم می توانیم برای پاسخ دادن به سؤالهایی که

  فعل آنها صیغه مخاطب ( ۷ تا ۱۲ ) است ، استفاده کنیم .

  مثال ساده ایی می زنم !

  آیا تو به خانه رفتی ؟ بله به خانه رفتم .

  در سؤال از چه نوع فعلی استفاده شده است ؟

  دقیقاً صحیح است از فعل مخاطب ( رفتی )

  بنابراین در صورتی که بوسیله فعل مخاطب از متکلم

  سؤالی بشود ، جواب را با صیغه متکلم باید بدهیم . ( رفتم )

  حالا اگر قدری بیشتر توجه کنید به اهمیت این مورد پی می برید !

   - در جواب سؤال تو باید گفت : من

   - در جواب سؤال شما باید گفت : ما

   * سؤالی در این رابطه مطرح است که :

   با استفاده از نعم به طور کامل به پرسشهای زیر پاسخ دهید .

   با توجه به راه حلی که در بالا  اشاره کردم ، در سؤالی که درآن 

   از فعل مخاطب  استفاده شده باشد ، با فعل متکلم  پاسخ داده می شود.

   حال باید توجه کنیم چه نوع مخاطبی است ( مفرد/مثنی/جمع )

   تا از کدام متکلم ( وحده / مع الغیر ) استفاده کنیم .

  سؤال =  هَل ذَهَبتَ الی البَیتِ ؟ آیا به خانه رفتی . ( مذکر )

             هَل ذَهَبتِ الی البَیتِ ؟ آیا به خانه رفتی . ( مؤنث )

  جواب : نَعَم ذَهَبتُ الی البَیتِ . بله به خانه رفتم .

  چه موردی در سؤال  با رنگ قرمز انتخاب شده است .

  چه موردی در جواب  با رنگ سبز انتخاب شده است .

  فعل آنها ، در سؤال فعل مفرد مخاطب انتخاب شده .

              در جواب فعل متکلم وحده استفاده شده .

  

  سؤال = هَل ذَهَبتما الی البَیتِ ؟ آیا شما دو نفر به خانه رفتید . مذکر

            هَل ذَهَبتما الی البَیتِ ؟ آیا شما دو نفر به خانه رفتید.مؤنث

            هَل ذَهَبتم الی البَیتِ ؟ آیا شما چند نفر به خانه رفتید . مذکر

            هَل دَهَبتُنَّ الی البَیتِ ؟ آیا شما چند نفر به خانه رفتید.مؤنث  

  جواب : نَعم ذَهَبنا الی البَیتِ . بله به خانه رفتیم .

  همانطور که ملاحظه کردید :

            در سؤال  ، فعل مثنی یا جمع مخاطب انتخاب شده .

              در جواب ،  فعل متکلم مَع الغَیر استفاده شده است  .

 

 

درس چهارم عربی سال دوم راهنمایی

 

 

    قواعد درس چهارم

   با سلام

   دانش آموزان عزیز در این درس با صیغه های زیر از فعل ماضی

  آشنا می شویم :

  - صیغه ۷ ( مفرد مذکر مخاطب )

  - صیغه ۱۰ ( مفرد مؤنث مخاطب )

  تعریف صیغه مخاطب:

  مخاطب یعنی شخصی که حاضر است و در جمع ما حضور دارد

  برعکس صیغه های غایب ( ۱ تا ۶ ) که در جمع حاضر نبودند

  و درباره آنها سخن می گفتیم .

  بنابراین صیغه های مخاطب از صیغه ( ۷ تا ۱۲ ) است .

 

   صیغه هفتم  یعنی : مفرد مذکر مخاطب .

  مفرد یعنی : یکی ( یک )

  مذکر یعنی : پسر ( مرد )

  مخاطب یعنی : کسی که حضور دارد و با او حرف می زنیم .

  بنابراین ، مفرد مذکر مخاطب یعنی : یک پسری که حاضر است .

  * اگر علامت تَ را به آخر ریشه =( همان صیغه اول ) اضافه کنیم ،

  صیغه هفتم ساخته می شود .

         صیغه اول + تَ = صیغه هفتم

  مانند : ذَهَب + تَ = ذَهَبتَ

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲ هُما ذَهَبا ۳هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴   هِیَ ذَهَبَت    ۵ هُما ذَهَبَتا ۶ هُنَّ ذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷  اَنتَ ذَهَبتَ * ۸ ۹
مخاطب مؤنث ۱۰ ۱۱ ۱۲
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ ۱۴ ***

  

  ضمیر صیغه هفتم : اَنتَ می باشد

  حالا اگر اسمی قبل از فعل صیغه هفتم به کار گرفته شود ، باید :

  مفرد مذکرمخاطب باشد. مانند : اَیُّهاالطالبُ ( که هم مفرد و هم مذکر و

  هم مخاطب است )  چون علامت حاضر بودن قبل از آن آمده است.

  مانند : اَیُّها ، یعنی ای . (اَیُّهاالطالبُ : حاضر است )

  و ترجمه آن می شود : ای دانش آموزپسر .

  خلاصه توضیحات داده شده درباره صیغه هفتم :

  صیغه هفتم  یعنی : مفرد مذکر مخاطب

  فعل آن : ذَهَبتَ ( دارای علامت تَ در آخر فعل )

  ضمیر آن : ( اَنتَ )

  اسمی که قبل از این صیغه بکار رود : ( اَیُّها الطالبُ )

  مثالها :

  اَنتَ ذَهبتَ  : تو رفتی

  اَیُّهاالطالِبُ ذَهَبتَ : دانش آموز پسر تو رفتی

 

  صیغه دهم  یعنی : مفرد مؤنث مخاطب .

  مفرد یعنی : یکی ( یک )

  مؤنث یعنی : دختر ( زن )

  مخاطب یعنی : کسی که حضور دارد و با او حرف می زنیم .

  بنابراین ، مفرد مؤنث مخاطب یعنی : یک دختری که حاضر است .

  * اگر علامت تِ را به آخر ریشه =( همان صیغه اول ) اضافه کنیم ،

  صیغه دهم ساخته می شود .

         صیغه اول + تِ = صیغه دهم

  مانند : ذَهَب + تِ = ذَهَبتِ

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲ هُما ذَهَبا ۳هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴   هِیَ ذَهَبَت    ۵ هُما ذَهَبَتا ۶ هُنَّ ذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷  اَنتَ ذَهَبتَ ۸ ۹
مخاطب مؤنث ۱۰ اَنتِ ذَهبتِ * ۱۱ ۱۲
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ ۱۴ ***

  

  ضمیر صیغه دهم : اَنتِ می باشد

  حالا اگر اسمی قبل از فعل صیغه دهم به کار گرفته شود ، باید :

  مفرد مؤنث مخاطب باشد. مانند : اَیَّتُهاالطالبة ( که هَم مفرد و هَم مؤنث

  وهَم مخاطب است )  چون علامت حاضر بودن قبل از آن آمده است.

  مانند : اَیَّتُها ، یعنی ای . (اَیَّتُهاالطالبة : حاضر است )

  و ترجمه آن می شود : ای دانش آموزدختر .

  نکته : فرق اَیُّها با اَیَّتُها در این است که اَیَّتُها برای اسمهای مؤنث

 مخاطب استفاده می شود ، در حالی که اَیُّها برای اسمهای مذکرمخاطب

 

  خلاصه توضیحات داده شده درباره صیغه دهم :

  صیغه دهم  یعنی : مفرد مؤنث مخاطب

  فعل آن : ذَهَبتِ ( دارای علامت تِ در آخر فعل )

  ضمیر آن : ( اَنتِ )

  اسمی که قبل از این صیغه بکار رود : ( اَیَّتُها الطالبة )

  مثالها :

  اَنتِ ذَهبتِ  : تو رفتی

  اَیَّتُهاالطالِبة ذَهَبتِ : دانش آموز دختر تو رفتی

 

 

درس پنجم عربی سال دوم راهنمایی

 

  

    قواعد درس پنجم   

 

   دانش آموزان عزیز در این درس با صیغه های زیر از فعل ماضی

   آشنا می شویم :

  - صیغه ۸  ( مثنی مذکر مخاطب )

  - صیغه ۱۱ ( مثنی مؤنث مخاطب )

  - صیغه ۹   ( جمع مذکر مخاطب )

  - صیغه ۱۲ ( جمع مؤنث مخاطب )  

  دوستان عزیز تا الآن با دو صیغه از ۶صیغه مخاطب فعل ماضی آشنا

  شدید . هم اکنون با ۴ صیغه دیگرمخاطب فعل ماضی آشنا می شویم .

  لازم به ذکر است که از ۱۴ صیغه فعل ماضی :

  ۶ صیغه غایب است ، ۶ صیغه مخاطب یا همان حاضر است

  و ۲ صیغه متکلم نامیده می شود .

  صیغه ۸ : ( مثنی مذکر مخاطب )

  در درسهای پیش یاد گرفتیم که مشخصات کامل یک صیغه را به زبان

  ساده تعریف کنیم . بنابراین مثنی مذکر مخاطب دربیان ساده تریعنی :

  دو پسر که حضور دارند و با آن دو نفر صحبت می کنیم  .

  علامت این صیغه تُما است که به آخر ریشه یا همان صیغه اول اضافه

  می شود . مانند :

  صیغه اول + تُما = ( صیغه هشتم )

  ذَهَبَ + تُما = ذَهَبتُما

  ذَهَبتُما یعنی : شما دو نفر  رفتید .   ( صیغه هشتم )

  ضمیر این صیغه : اَنتُما می باشد . یعنی ( شما دو نفر )

 

  صیغه هشتم با ضمیر آن می شود : اَنتُما ذَهَبتُما

  یعنی : شما دو پسر رفتید .

  اگر یادتان باشد در جلسه قبل ،اسمی را که درکنارفعل مخاطب استفاده

  می کردیم ( ایُّهاالطالبُ ) درمذکر بود و آن زمانی بود که ضمیر قبل

  از فعل استفاده نمی شد و ما  ازخود اسم استفاده می کردیم .

  ایُّهاالطالبُ یک مثال است می توانیم بگوئیم اَیُّهالرجُلُ . مهم این است

  که برای صیغه هفتم ازیک اسم مفرد مذکرمخاطب استفاده کرده باشیم.

  هم اکنون ادامه مثال ایُّهاالطالبُ را برای بقیه صیغه ها دنبال می کنیم .

  بنابراین برای صیغه ۸ از اسم اَیُّها الطالبان ِ  استفاده  می کنیم .

  پس اَیُّها الطالبان ِ صیغه هشتم است  که (هم مثنی و هم مذکر و هم

   مخاطب است )

  مانند : اَیُّها الطالبان ِ ذَهَبتُما ( شما دو دانش آموز پسر رفتید  )

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲هما ذَهَبا ۳هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴هی  ذَهَبَت ۵هُما ذَهَبَتا ۶هُنَّذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷ اَنتَ ذَهَبتَ ۸ اَنتُما ذَهَبتُما * ۹
مخاطب مؤنث ۱۰اَنتِ ذهَبتِ ۱۱ ۱۲
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ ۱۴ ***

   صیغه ۱۱ :  ( مثنی مؤنث مخاطب )

   دردرسهای پیش یاد گرفتیم که مشخصات کامل یک صیغه را به زبان

  ساده تعریف کنیم . بنابراین مثنی مؤنث مخاطب دربیان ساده تریعنی :

  دو دختر که حضور دارند و با آن دو نفر صحبت می کنیم  .

  علامت این صیغه تُما است که به آخر ریشه یا همان صیغه اول اضافه

  می شود . مانند :

  صیغه اول + تُما = ( صیغه یازدهم )

  ذَهَبَ + تُما = ذَهَبتُما

  ذَهَبتُما یعنی : شما دو نفر رفتید .   ( صیغه یازدهم )

  ضمیر این صیغه : اَنتُما می باشد . یعنی ( شما دو نفر )

 

  صیغه یازدهم با ضمیر آن می شود : اَنتُما ذَهَبتُما

  یعنی : شما دو دختر رفتید .

  نکته : ممکن است بپرسید ، صیغه یازدهم که دقیقاً از نظر ضمیر و

  فعل مانند صیغه هشتم است !

  باید گفت ، دقیقاً همینطور است ( از نظر فعل و ضمیر صیغه ۸ و ۱۱

  مثنی مذکر مخاطب و مثنی مؤنث مخاطب ) مانند همدیگر هستند .

  اما از نظر اسمی که قبل از فعل قرار می گیرد با هم متفاوتند .

 

  برای صیغه ۱۱ از اسم اَیَّتُها الطالبتان ِ  استفاده  می کنیم .

  پس اَیَّتُها الطالبتان ِ صیغه یازدهم است  که (هَم مثنی و هم مؤنث و هم

   مخاطب است )

  مانند : اَیَّتُها الطالبتان ِ ذَهَبتُما ( شما دو دانش آموز دختر رفتید  )

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲هما ذَهَبا ۳ هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴هی ذَهَبَت ۵ هما ذَهَبَتا ۶ هُنَّ ذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷  اَنتَ ذَهَبتَ ۸ اَنتُما ذَهَبتُما ۹
مخاطب مؤنث ۱۰ اَنتِ ذَهَبتِ ۱۱ اَنتُما ذَهَبتُما * ۱۲
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ ۱۴ ***

  صیغه ۹ : ( جمع مذکر مخاطب )

   جمع مذکر مخاطب در بیانی ساده تر یعنی :

   سه پسر که حضور دارند و حاضر هستند . ( سه پسر یا بیشتر )

   پس ما داریم با این سه پسر حاضر حرف می زنیم .

  علامت این صیغه تُم است که به آخر ریشه یا همان صیغه اول اضافه

  می شود . مانند :

  صیغه اول + تُم = صیغه نُهم

  ذَهَبَ + تُم = ذَهَبتُم .

  ضمیر این صیغه : اَنتُم می باشد . یعنی ( شما سه یا چند نفر  )

  توجه ! ضمیر همیشه قبل از فعل خود قرار می گیرد .

  صیغه نُهم با ضمیر خود می شود : اَنتُم ذَهَبتُم

  یعنی : شما سه پسر رفتید . ( شما چند پسر رفتید )

   برای صیغه ۹ از اسم اَیُّها الطالبونَ  استفاده  می کنیم .

  پس اَیُّها الطالبونَ صیغه نُهم است ، که (هم جمع و هم مذکر و هم

  مخاطب است )

  مانند : اَیُّها الطالبونَ ذَهَبتُم ( شما سه دانش آموز پسر رفتید)

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲هما ذَهَبا ۳هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴ هی ذَهَبَت ۵ هما ذَهَبَتا ۶ هُنَّ ذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷  اَنتَ ذَهَبتَ ۸ اَنتُما ذَهَبتُما ۹ اَنتُم ذَهَبتُم *
مخاطب مؤنث ۱۰ اَنتِ ذَهَبتِ ۱۱ اَنتُما ذَهَبتُما ۱۲
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ ۱۴ ***

   صیغه ۱۲ : ( جمع مؤنث مخاطب )

   جمع مؤنث مخاطب   در بیانی ساده تر یعنی :

   سه دختر که حضور دارند و حاضر هستند . ( سه دختر یا بیشتر )

   پس ما داریم با این سه دختر حاضر حرف می زنیم .

  علامت این صیغه تُنَّ است که به آخر ریشه یا همان صیغه اول اضافه

  می شود . مانند :

   صیغه اول + تُنَّ = صیغه دوازدهم .

   ذَهَبَ + تُنَّ = ذَهَبتُنَّ

   ضمیر این صیغه: اَنتُنَّ می باشد. یعنی ( شما سه نفر ، شما چَند نفر )

  صیغه دوازدهم با ضمیر خود می شود : اَنتُنَّ ذَهَبتُنَّ

  یعنی : شما سه دختر رفتید . ( شما چند دختر رفتید  )

   برای صیغه ۱۲ از اسم اَیَّتُها الطالبات  استفاده  می کنیم .

  پس اَیَّتُها الطالبات صیغه دوازدهم است  که (هَم جمع و هم مؤنث وهم

  مخاطب است )

  مانند : اَیَّتُها الطالبات ذَهَبتُنَّ ( شما سه دانش آموز دختر رفتید . ) 

 

نوع صیغه

جنس

مفرد

مثنی

جمع

غایب مذکر ۱  هو ذَهَبَ ۲هما ذَهَبا ۳هُم ذَهَبوا
غایب مؤنث ۴ هی  ذَهَبَت ۵ هما ذَهَبَتا ۶هُنَّ ذَهَبنَ
مخاطب مذکر ۷ اَنتَ ذَهَبتَ ۸ اَنتُماذَهَبتُما ۹ اَنتُم ذَهَبتُم
مخاطب مؤنث  ۱۰اَنتِ ذَهَبتِ ۱۱اَنتُماذَهَبتُما ۱۲اَنتُنَّ ذَهَبتُنَّ
متکلم وحده/ متکلم مع الغیر --- ۱۳ ۱۴ ***